pekkakorvenniemi

Autoilijan sakkohelvetti on Suomi

 Ylinopeusrikesakko on autoilijoiden tasavero. Se on tuplauksen jälkeen Suomessa 230€, oli ylinopeus miten pieni tahansa, ja riippumatta siitä, aiheuttaako ylinopeus erityistä vaaraa vai ei.  Pienestä ylinopeudesta köyhässä Suomessa rangaistus on kaksikymmentäkolme kertaa niin suuri kuin rikkaassa Saksassa. Ei ole Suomi enää oikeusvaltio.

Alla vertailuksi Saksan ylinopeusrangaistustaulukko:

Verstoß          Strafe          Fahrverbot
Ylinopeus       Sakko       Ajokielto
…bis 10 km/h 10 €
…11 - 15 km/h 20 €
…16 - 20 km/h 30 €
…21 - 25 km/h 70 €
…26 - 30 km/h 80 €
…31 - 40 km/h 120 €
…41 - 50 km/h 160 € 1 Monat (=kk)
…51 - 60 km/h 240 € 1 Monat
…61 - 70 km/h 440 € 2 Monate
über 70 km/h 600 € 3 Monate

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Ylinopeussakot ovat vapaaehtoista veronmaksua, koska ne voi välttää noudattamalla rajoituksia. Tämä kerrottuna nimimerkillä 44 vuotta autoilua ilman yhtäkään ylinopeus- tai parkkisakkoa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Lapissa saatujen sakkojen ja ajonopeuden välillä ei ole osoitettu olevan minkäänlaista korrelaatiota. Enemmän se kertoo siitä, että Lapissa ajonopeuksia ei käytännössä valvota.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Empä ole ylinopeussakkoja saanut. Silti kirjoittaja on oikeassa. Porrastusta tarvitaan. Parkkisakkoja sain kerran kolme samalta työmaalta. Kaikille oli perusteensa ja innokkaat sakottajat. Joka kerta tosin uskoin pysäköineeni oikein. Sille työmaalle kirjoitettiin satoja sakkoja. Polakit ja venäläiset heitti ne tosin roskiin.

Käyttäjän mattiuuk kuva
Matti Uusi-Kokko

Jos joku ajaa ylinopeutta, siitä tulee todellisia vahinkoja ehkä yksi miljoonasta (tämä johtuen siitä että 90% ajavat ylinopeutta), miksi näitä sitten kovennetaan. Paljonko enemmän maailmalle tulee haittaa henki- tai omaisuusrikoksista? Eikö niiden rangaistuksia voisi suoraan kolme- tai nelinkertaistaa? Näen paljon enemmän pahaa auton varastamisessa tai toisen lyömisessä kun satasen ajamisessa 80:n alueella.

Omituinen arvomaailma.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Käsittääkseni ylinopeuden ajaminen ei ole varsinainen kansalaisvelvollisuus. Jos kuitenkin pidät ylinopeussakkoja verotuksena, niin voit helposti laskea veroastettasi ajamalla nopeusrajoitusten mukaan.

Vai onko sinulla mielestäsi jokin pakottava syy ylinopeuteen?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ylinopeuden ajamisella on muitakin vaikutuksia kuin vahingot. Se mm. tekee liikenneympäristöstä turvatonta, arvaamatonta ja esim. vaikeuttaa risteyksistä päätien liikennevirtaan mukaantuloa. Jos et ymmärrä, niin tässä rautalankaa: Monet autoäiJJJät vihaavat erityisesti kahta asiaa, kolmenkympin rajoituksia ja pääteiden kuudenkympin rajoituspätkiä risteysalueilla. 30 km/h rajoituksia on mm. päiväkotien ja koulujen läheisyydessä. Fysiikan lait (joita kunnon automies pitää vissiin huuhaana) ovat semmoiset, että ihmiskeho todennäköisesti kestää ilman fataaleja vaurioita törmäyksen max. 30km/h nopeudella. Kuudenkympin rajoitukset kesken päätien satasen tai kahdeksankympin rajoitusta ovat sitä varten, että sivuteiltä pääsee mukaan turvallisesti (lue: ennakoitavasti). Jos posotat siinä satasta, paitsi että aiheutat onnettomuusvaaran, blokkaat kanssa-autoilijan sujuvaa matkantekoa, eli itsekkäästi viisveisaat sosiaalisesta yhteispelistä, jota liikenteessä tarvitaan. Sellaisesta sopiikin sakottaa.

Itsetunto- ym. ongelmia sopii hoitaa muualla kuin tieliikenteessä

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

En minä ylinopeutta sinänsä puolustele. Mutta miksi Suomessa sakot ovat 20-kertaisia Saksaan verrattuna, vaikka meillä on matalammat ranopeusrajoitukset ja pitemmät välimatkat? Minusta se on sairasta, yhteen väestöryhmään kohdistuvaa kiusaamista. Moniko syrjäytyy näiden ylikovien rangaistusten takia? Moniko päätyy itsemurhakäyttäytymisen?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Liioittelua. Ylinopeutta ei ole pakko ajaa.

Mikä ihme siinä oikein on, että autoilijat eivät oikein tunnu ymmärtävän olevansa ihan itse vastuussa törttöilyistään? Onko se se peltikuoren luoma harha privaatista alueesta?

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Vastuuta mistä? Vahingoista muutkin vain vastaavat (jos niistäkään). Suomessa vain ja ainoastaan autoilijoita rangaistaan satunnaisen havainnon perusteella vaaran aiheuttamisesta, vaikka mitään vaaraa ei kenellekään olisi aiheutunut.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kyllähän autoiljan täytyy tuntea varsin suurta vastuuta siitä, että kuljettaa suurella nopeudella laitetta, jolla vahingon sattuessa voi silmänräpäyksessä surmata tai vammauttaa monia ihmisiä. Tämähän on autokoulujen turvallisuuusopetuksen peruslähtökohta.

Oletko koskaan kuullut ennaltaehkäisystä, pelotevaikutuksesta tms? Valvonnan olemassaolo ja kiinnijäämisen mahdollisuus - niitä tarvitaan, koska kuinka muuten macho-apinat ym. 'vietti-ihmiset' pysyisivät aisoissa? Koulussa eräs oppilas sanoi fiksusti: järjestyssääntöjä tarvitaan niitä varten, jotka eivät muuten tajua, kuinka ollaan ihmisiksi.

Täytyy näköjään vieläkin toistaa: nopeusrajoituksia ei ole pakko rikkoa. Jos ei osaa autoaan kuljettaa sallitulla nopeudella, on parasta pysyä poissa tieliikenteestä.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Pakko olisi huomata jokainen nopeusrajoituskyltti teiden varsilla. Muuten joutuu rikollisten kirjoihin, mikä on täysin kohtuutonta verrattuna muuhun oikeuskäytäntöön. Tutkimusten mukaan kukaan ihminen ei huomaa jokaista liikennemerkkiä ajaessaan. Et siis edes sinä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Logiikkasi on ihan pielessä, ei voi auttaa. Olet mm. luullut, että autoilijat ovat 'väestöryhmä', jota kiusataan.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Autoilija on ammatti ja työ, jonka suoritusta valvotaan päivästä toiseen piilokameroilla poliisin toimesta. Sattuneisiin vaarattomiin, ja kenellekään vahinkoa tuottamattomiin pikkuvirheisiin työn tekotavassa puututaan 115 euron eli yhden työpäivän nettopalkan suuruisella sanktiolla. Rangaistus perustuu vain sekunnin havaintoon. Nyt sanktio aiotaan vielä kaksinkertaistaa. Miltä tuo tuntuisi omassa työssäsi?
Saksassa vastaava sanktio on huomautusluontoinen pikkumaksu, nopeusylityksen suuruudesta riippuen 10 - 30 euroa.
En tiedä muuta ammattiryhmää, joka olisi alistettu tällaiselle kontrolli- ja rankaisujärjestelmälle.
Tuosta asiasta minä keskustelun halusin avata. Miten asia on sinun logiikallasi?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vai nyt sitten tuot tähän ammattiautoilijat, vaikuttaa kyllä jo rimpuilulta. Mutta sama se: jokaisen on noudatettava yhteisiä pelisääntöjä. Ammattilaisia kohtaan pitäisi ehkä olla erityisen tiukka? Ei kuulu saada palkkaa ratin vääntämisestä, jos on sellainen asenne, että saa ajaa ylinopeutta, kunhan ei jää kiinni ja mitään ei tapahdu tms.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

En minä tähän ketään tuo. Ammattiautoilijat ovat mukana liikenteessä, useimmat 40 tuntia joka viikko.
Oletko itse jonkun alan ammattilainen? Mitä sanot, jos sinun työhösi suhtaudutaan yhtä tiukasti: Työstäsi paljastuu satunnainen kirjoitusvirhe tai väärän työkalun käyttö ja menetät palkan parilta päivältä, vaikkei virheestä mitään vahinkoa kenellekään koitunut? Ammattilaisia kohtaanhan haluat tiukkaa linjaa. Mutta toki tasapuolisesti kaikkia ammattilaisia pitää kohdella?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On kyllä aika tolkutonta verrata satunnaista kirjoitusvirhettä ylinopeuden ajamiseen.

Käyttäjän pekkakorvenniemi kuva
Pekka Korvenniemi

Hyvin voi verrata tahatonta painovirhettä ja tahatonta ylinopeutta, jos kumpikaan ei aiheuuta kenellekään mitään vahinkoa tai erityistä vaaraa. Tolkutonta on rangaista köyhää kuljettajaa 230 eurolla satunnaisesta tahattomasta ylinopeudesta,ikäänkuin hän olisi aiheuttanut onnettomuuden.

Toimituksen poiminnat